Den amerikanske IT gigant Apple er indehaver af et af de mest ikoniske og genkendelige logoer til dato: Æblelogoet. Dette glødende æble lyser op på alverdens musikafspillere, pc’er og et hav af andre enheder rundt omkring i hele verden. Det første Apple logo var dog langt mere kompliceret end det helt simple logo, som vi kender den dag i dag. Få den spændende historie om Apple og verdens mest berømte æble lige her. Det er samtidig fortællingen om mystiske teorier og gemte budskaber.
Det første Apple logo blev designet tilbage i 1976 af Ronald Wayne, som var en af de tre stiftere af den amerikanske IT-virksomhed. Dette allerførste logo bestod af en sort/hvid tegning af den britiske fysiker og astronom Isac Newton siddende under et æbletræ. Ifølge myten sad Newton og filosoferede, da et æble pludselig faldt ned fra træet. Dette skulle efter sigende have været genstand for Newtons opdagelse og senere lov om tyngdekraften.
Dette første logo var dog alt for kompliceret udformet og derfor ikke særligt holdbart. Allerede indenfor selv samme år lancerede Apple derfor et nyt logo. Denne gang var det hovedstifter Steve Jobs selv, der med hjælp fra den grafiske designer Rob Janoff, fik designet et logo, der var langt mere enkelt og moderne, i forhold til Waynes sort/hvid skildring af Newton under det berømte æbletræ.
Det nye logo endte med at blive til det regnbuefarvede æblelogo med bidet. Særligt selve bidet i æblet har været udgangspunkt for mange forskellige fortolkninger og teorier op gennem tiden. Der har både været koblinger til grundlæggeren af datalogiens selvmord og skabelsesberetningen om Adam og Eva. Rob Janoff, der var designeren bag, har dog afvist alle disse spekulationer og forklarede i stedet, at bidet i æblet skulle sikre, at folk tydeligt kunne se, at logoet forestillede et æble, og ikke forvekslede det med andre frugter eller grøntsager.
Mange mener også, at det karakteristiske bid i æblet refererer til det engelske ord ”byte”, der betegner den digitale enhed for opbevaring. På den måde er æblebidet i højere grad en leg med ord og teknologiske udtryk fra Apples side. En af de mere berømte historier går på, at det regnbuefarvede æblelogo skulle være en henvisning til seksuelle minoriteter og LGBT-samfundet. Men dette er dog mindre sandsynligt, da det regnbuefarvede æblelogo kom før LGBT-samfundets flag, der ligeledes har de 6 regnbuefarvede striber påført.
Det var Steve Jobs idé, at æblelogoet skulle prydes af 6 striber med regnbuens farver, som dermed stod i stor kontrast til Ronalds Waynes første sort/hvide udgave af logoet. Det regnbuefarvede logo skulle være mere moderne og nytænkende, samt udfordre folks tanker og derigennem få dem til at tænke anderledes. Dette var desuden også virksomhedens slogan i en længere årrække med ordene ”think different”. Farvevalget og deres placering skulle desuden være helt tilfældig udvalgt.
Det regnbuefarvede æble repræsenterede Apple selskabet fra 1976 til 1998, hvor det blev afløst af ”det monokrome æble”. Efter 22 år mente Jobs, at det var på tide med en fornyelse af logoet. Æbleformen blev bevaret, mens regnbuefarverne blev udskiftet med et monokromt udtryk. Dette logo fra 1998 er, i sin grundlæggende form, også det Apple logo, som vi kender i dag. Apple har holdt fast i æblelogoet og har kun haft få ændringer og skiftende udtryk siden 1998. I dag forekommer logoet både i sølv, hvid og sort og desuden i skiftende udgaver.
Apples æblelogo er et stærk og ikonisk logo, der er blevet symbol på teknologi, innovation og stilrent design. Samtidig har det opnået status som et af verdens mest genkendelige logoer nogensinde.