Skriften i dit logo er ikke bare skrift. Faktisk har den skrifttype, som du vælger stor betydning, fordi skrifttypen i dit logo har 4 vigtige opgaver. Den skal være let at læse, fremhæve dit firmanavn, være skalerbar samt styrke dit brand.

  1. Læsbarhed
    Det er vigtigt at vælge en skrifttype, der er let at læse. Hvis der vælges en skrifttype, der er meget speciel, kan det hurtigt gå ud over læsbarheden. Hvis skrifttypen er tynd, kringlet eller meget detaljeret, så kan den blive næsten ulæselig. Der skal derfor gøres mange overvejelser, og der skal gode argumenter på bordet, hvis sin skrifttype bevæger sig på kanten af noget der er let at læse.
    Vi anbefaler som udgangspunkt, at der vælges en skrifttype, som er enkel og stilren, så den også er let at læse selv på afstand.
  2. Fremhæve dit firmanavn
    Når du skal vælge en skrifttype, så overvej om den er svær at læse, virker barnlig, er utydelig, samt hvad du forbinder selve udtrykket i skrifttypen med. Du skal vælge en skrifttype, som fremhæver alle bogstaverne i dit firmanavn. Kig derfor på hvert enkelt bogstav i skrifttypen, som du skal bruge. For eksempel er der en del skrifttyper, der har et meget kringlet ”g”.
    Hvis dit firmanavn er meget langt, så find en skrifttype, der gør, at skriften ikke kommer til at dominere hele logoet.
  3. Skalerbarhed
    Skrifttypen i et logo skal være skalerbart, således at den kan læses, uanset om den skal være på en kuglepen eller fylde halvdelen af en husmur. Den skal naturligvis også være til at læse i alle de mellemliggende størrelser.
    Det er som regel ikke noget problem at skalere en skrifttype op i en stor størrelse, men hvis du har en detaljeret skrifttype, så giver en formindsket størrelse tit og ofte store problemer.
  4. Styrke dit brand
    Når dit logo består af et ikon og en tekst, så skal valget af skrifttype være med til at styrke dit brand. Det kan være at selve ikonet allerede fortæller en masse i sig selv om dit brand, men med en tekst, der har den rette skrifttype, så kan den forstærke logoets budskab og intentioner.