Et logo er oftest det første, din kunde ser. Det kan være synligt på din hjemmeside, fysiske butik, gennem sponsorater eller reklame. Et logo kan have en stor betydning for, hvordan din virksomhed fremstår professionelt, hvilket førstehåndsindtryk du giver af din virksomhed, samt måden du sætter dit unikke præg ift. konkurrenterne. Gennem dit logo har du mulighed for at integrere dine kerneværdier, mission og budskab.

Hos Logoshop.dk specialiserer vi os i at skabe din virksomheds identitet. Det gør vi bl.a. gennem et logo, som giver dine kunder det helt rette førstehåndsindtryk. Vi tager udgangspunkt i dine overvejelser, idéer og ønsker kombineret med vores ekspertise og erfaring. Vi mener, at et logo er værd at bruge tid og energi på, da det i sidste ende handler om at vinde kundens tillid til din virksomhed.

Gennem farver og enkelthed kan du fortælle, hvad både du og din virksomhed står for. Det betyder også, at det kan have den modsatte effekt, hvis ikke dit logo er tydeligt, eller frit kan fejltolkes. Med bare små men afgørende ændringer kan dit logo signalere noget andet end det, som du ser, eller du ønsker, at folk skal se. Det kan betyde, at der sker en disharmoni mellem det din virksomhed kan, og hvad opfattelsen bliver af dig og din virksomhed. I værste fald kan det påvirke din bundlinje, hvis kunderne af denne grund misforstår din kerneydelse og vælger en anden løsning.

Det er altså en vigtig beslutning at alliere sig med en erfaren samarbejdspartner, der lægger vægt på at skabe et godt, brugbart og genkendeligt logo, der repræsenterer din virksomheds ydelser og kerneværdier på bedste vis. Det kan lyde som store krav at stille til et helt enkelt grafisk stykke arbejde. Ikke desto mindre så er det logoet, der i sidste ende skal symbolisere hele essensen af virksomheden. Det er derfor vigtigt at samarbejde med en, som respekterer og forstår din virksomhed.

Visuel identitet eller logo – hvad kommer først?

Uanset om du starter med at skabe en ny eller redesignet visuel identitet eller logo, er det vigtigt at kende din mission, budskab og ikke mindst eksistensgrundlag for din virksomhed. Det er blandt andet ud fra disse svar, at vi i fællesskab får skabt en genkendelig og tydelig identitet for virksomheden. Dog er essensen og det vigtigste i et solidt brand, at det er defineret ud fra den mavefornemmelse og følelse du har omkring dit produkt, ydelse eller organisation. Derudfra kan der blive skabt en retning på din identitet gennem et logo, farveskema og et overordnet genkendeligt udtryk gennem design.

Når du skal skabe din identitet eller brand for din virksomhed, sker det typisk gennem din visuelle identitet samt logo. Her bliver der skabt en rød tråd med farvevalg, typografi og et overordnet designudtryk, der skaber en genkendelighed for dine kunder, samarbejdspartnere og medarbejdere.

Vi indleder altid et samarbejde med at høre dig fortælle om dine visioner, ønsker, drømme, mål. På den måde kan vi også høre, hvad du ønsker at din virksomhed bliver associeret med. Derudfra kommer vi enten nærmere på, hvad der skal symbolisere din virksomhed, eller hvilke farver der bedst udtrykker de værdier, du ønsker står frem for virksomheden. Et logo er typisk det, du vil bruge kommercielt, og som skal være den grafiske repræsentation af din virksomhed og brand.

De fleste større brands har et meget stilrent og enkelt logo, der skaber høj værdi og genkendelighed for virksomhederne i deres kommunikation og markedsføring. Et logo har nogle simple grundregler, der skal opfyldes for at få opnå det stærkeste brand. Det skal være enkelt, appellere til din målgruppe, skabe en positiv oplevelse eller association samt vigtigst af alt – let at huske.

Den visuelle identitet bliver typisk skabt gennem den samme markante typografi og farvevalg, der er gennemgående i logoet, hjemmesiden, brochurer og i andre kommercielle formål. I den visuelle identitet er der fokus på at skabe en klar sammenhæng mellem de farver, symboler og associationer, der er at finde i virksomhedens logo og værdier.

Hvor meget betyder dit logo for dit brand?

Et logo er et af de vigtigste kommunikationsværktøjer for at kunne styrke og brede dit budskab på markedet. For at positionere sig og opbygge en stærk markedsposition er det essentielt, at dit logo repræsenterer og formidler din virksomheds egenskaber, værdier og visioner. At investere i et logo er derfor godt givet ud, og en væsentlig faktor at nøje overveje i forhold til din virksomhed og brand.

Et logo er typisk defineret som den grafiske identitet og repræsentation af dit brand. Derfor er det vigtigt, at sikre at dit logo er let at huske og forstå, så du effektivt kan markedsføre din virksomheds produkter og ydelser med størst mulig effekt. Ved at der er sammenhæng mellem dit logo og kommunikationsstrategi skaber du tillid og en genkendelighed blandt din målgruppe. Et godt logo behøver ikke være detaljeret med mange elementer, symboler eller markante farver. Mange af de store brands i dag som f.eks. IKEA, Jysk, LEGO eller Vestas er meget klare omkring deres identitet, og hvad deres logo repræsenterer. Det er ligeså vigtigt at gøre det enkelte teknisk korrekt, for at dit logo kan skaleres, så det både kan bruges på forskellige platforme og til forskellige formål. Budskabet og identiteten skal dog være den samme. Derfor er det vigtigt at bruge tid på at skabe et logo, der ikke er tidsbestemt eller trendy, men en identitet der kan eksistere i mange år. Særligt når vi i dag er vidne til en markedsføringsplatform, der vokser med nye og kreative muligheder for at kommunikere til sin målgruppe.

Jeg har købt et logo – hvad så nu?

Hos Logoshop.dk specialiserer og fordyber vi os i ethvert projekt. Vi har gennem årene arbejdet med en række visuelle identiteter, hvor en stor del af processen er at høre og forstå dine overvejelser, idéer og ønsker omkring dit logo. Her tager vi udgangspunkt i at kombinere dine inputs med vores ekspertise, erfaringer omkring de processer vi har og arbejder med, samt giver vi dig en grundig introduktion til forløbet for, hvordan din identitet bliver udviklet til et stilrent logo.

I fasen er vi grundige med en uddybende sparring vedrørende typografi og farvemuligheder for dit endelige logo. Forinden vores opstart med dit logo har vi lavet en gennemgang af jeres konkurrenter, målgruppe og marked for at danne det bedst mulige belæg for, hvilken typografi der afspejler din mavefornemmelse samt giver de bedste associationer for målgruppen.

I processen med at designe dit endelige logo vil du opleve, at der skal gøres nogle tilvalg og fravalg i processen, for at styrke din virksomheds identitet. For mange elementer, der forsøge at overskygge hinanden kan både forvirre målgruppen samt svække din kommunikation og gennemslagskraft. Derfor er det vigtigt at bevare enkeltheden, der fanger essensen af dit koncept og budskab.

Sidst men ikke mindst skal vi have fundet farven, som sætter rammerne for DNA’et i dit brand. Farvevalget er med til at skabe den stemning og oplevelse for, hvordan dit brand bliver opfattet. Derfor er det vigtigt at arbejde med de forskellige nuancer på hele farvepaletten, for at ramme præcist den identitet, som du brænder for at udstråle.