Når man sidder foran fjernsynet og kigger på alle de kendte sportsstjerner, der udøver deres sport, så er man ikke et øjeblik i tvivl om, sportsudøveren har tøj og sko på fra Nike. Nikes logo, også kaldet ”Swoosh” er nemlig et af verdens mest genkendelige logoer.

Nikes navn kommer fra den græske gudinde Nike, som står for sejr. Logoet skulle efter sigende være inspireret af gudinden Nikes ene vinge og derved symbolisere sejrsmentalitet. Logoet har desuden form som et ”tjekmærke”, hvilket indikerer en flydende bevægelse og hastighed.

Et logo behøver slet ikke at været dyrt. Det er Nikes ikoniske logo nemlig et bevis for. Med et så ikonisk logo som Nikes, så skulle man tro, at der stod en stor velrenommeret grafisk virksomhed bag, og at Nike har betalt kassen for at få designet sit logo. Men det viser sig, at sådan ligger landet ikke. Nike har tilbage i 1971 nemlig betalt sølle 35 $ (omkring 230 kr.) for sit logo.

Nikes logo er designet af Carolyn Davidson, som i 1971 studerede grafisk design på Portland State University. Carolyn Davidson mødte Phil Knight (grundlæggeren af Nike) i 1969 på Portland State University, fordi han på daværende tidspunkt var assisterende professor på universitetet. Da Phil Knight spurgte Carolyn, om hun ville lave Nikes logo, sagde hun ja, fordi hun manglede penge til tage et kursus i oliemaling. De aftalte, at hun fik 2 $ i timen. Carolyn Davidson husker ikke, hvor længe hun var om at designe logoet, men hun fakturerede for 17,5 time. At bruge omkring 17,5 time på at designe et logo er ikke unormalt, men det indbragte altså samlet kun 35 $.

Philip Knight brød sig ikke om logoet, men mente at han nok kunne vænne sig til det. Mon ikke han har vænnet sig til det for længe siden. Med til historien hører, at Carolyn fortsatte med at arbejde for Nike og i 1983 fik hun en guldring med diamanter og logoet på samt aktier for $1,000,000.