Det kan godt betale sig at bruge lidt ekstra tid på at sætte sig godt ind i de mange forskellige grafiske valg i forbindelse med dit logodesign. Der kan være mange grunde til at vælge en bestemt logotype til dit brand, men vigtigst af alt er, at det har et passende udtryk. I forbindelse med dit arbejde med de forskellige logotyper, bør du i høj grad også indtænke de 5 logoprincipper og samtidig gøre dig overvejelser omkring logoets opbygning. Du kan læse mere om disse emner i tidligere indlæg her på siden.
Få styr på de 5 mest almindelige logotyper i denne guide og bliv klogere på dit valg af logo. Disse 5 logotyper er de mest udbredte og anvendte, men der findes også andre typer, der ikke vil blive beskrevet her. Herunder får du en beskrivelse af logotyperne, samt hvornår og hvordan, du skal bruge dem.
Bomærke logoet er udelukkende baseret på dit brands initialer. Se f.eks. H&M, CNN, HBO og mange andre stærke brands, der gør brug af bomærke logoet. Denne logotype er oplagt, hvis man f.eks. har et længere brandnavn, som man ønsker at forkorte i logoet ved brug af 2 eller 3 bogstaver. Dette er en simpel og effektiv metode til at få et stærkt logo, som dine kunder vil kunne genkende.
Hvis du er ny på markedet og anvender denne type logo, kan det være en fordel at understøtte dit logo med et slogan eller anden beskrivende tekst, der kan være med til at supplere initialerne. På den måde kan dine kunder få en idé om, hvad din virksomhed forhandler og/eller kan tilbyde af services.
Det klassiske ordmærke logo er et skrift baseret logo og nok den mest udbredte logotype. Her er der ingen brug af grafiske elementer, men kun selve brandnavnet, der fremgår i logoet. Se f.eks. Google eller Coca Colas brug af ordmærke logoet.
Denne logotype kan benyttes af både nye og veletablerede brands, men henvender sig i særlig grad til nyopstartede virksomheder, der har brug for at slå deres navn fast. Med ordmærke logoet får du en simpel og minimalistisk logoform til dit brand, der er med til at skabe stor genkendelse. Brug meget gerne en stærk typografi med stor gennemslagskraft, hvis du overvejer denne logotype.
Ordmærke logoet med ikon består af dit brandnavn med et tilføjet ikon eller symbol, der kan være med til at understøtte brandnavnet i logoet. Dette skaber en ekstra dimension og langt mere dynamik i dit logodesign. Se f.eks. Pumas eller Lacostes brug af ordmærke logoet med ikon.
Med denne logotype får du en fleksibel løsning, hvor du både har mulighed for at bruge ordmærket, som det er, eller tilføje et ikon eller symbol efter behov og platform.
Emblem logoet benyttes indenfor sport og blandt flere bilfabrikanter, hvor man har brandnavnet placeret inde i selve ikonet eller symbolet. Denne logotype er knap så udbredt, men kan ses hos f.eks. BMW, Starbucks eller ved logoet til NFL.
Emblemet har en langt større detaljerigdom, og derfor bør du være varsom med at anvende denne logotype, i forhold til skalering. Især, hvis det skal anvendes på mindre platforme, kan denne type være problematisk.
Ikon logoet er en logotype udelukkende bestående af et ikon eller et symbol. Dette anvendes mest af velkendte og veletablerede brands, der har skabt et stærkt og grafisk baseret logo, der er dybt forankret i folks bevidsthed. Se f.eks. Facebook, Apple, Twitter eller McDonalds, som er et par af markedets helt store giganter, der har formået at slå deres brand fast over tid, helt uden brug af firmanavn.
Det vil derfor ikke være den mest optimale løsning for nyopstartede virksomheder og brands, da det tager tid og hårdt arbejde at kunne skabe et stærkt logo, der kan stå alene, uden navn til at komplementere.
Gør dig derfor nogle overvejelser omkring de forskellige logotyper og eksperimenter med dine muligheder, inden du endelig beslutter dig for, hvilken type logo dit