Skitsen spiller en stor rolle, når et logo skal komme til verden, og har afgørende betydning for, hvordan det endelige resultat kommer til at se ud. Det er vigtigt redskab i skabelsen af et logo og generelt i alle kreative designprocesser. Det er her, under skitsearbejdet, fundamentet bliver lagt og den første visualisering af de mange tanker man har bliver til virkelighed.
Kom med bag kulisserne og helt ind logodesignerens maskinrum, hvor du kan blive klogere på logoets spæde start med blyant og papir.
Når et nyt logo skal designes, starter det som regel altid med en brainstorm, hvor alle idéer og tanker om logoets udformning kommer på bordet. Derefter begynder man at lave de første grove skitser til det første udkast. Det er her vigtigt, at man får alle sine idéer hurtigt ned på papiret, imens de står klart i hukommelsen. Se aldrig skitsetegningerne, som det endelige logo, men i højere grad som et effektivt designværktøj til at udforske og udvikle forskellige designløsninger.
Udforsk din fantasi og kreativitet, når du skitserer dit første logoudkast, og sørg for ikke at blive bundet og begrænset af dine skitser. Opfat det i højere grad som et redskab med stor frihed og fleksibilitet. Dine forskellige skitser kan løbende udvikle sig og blive mere og mere detaljeret, og på den måde kan du også opdele selve skitsefasen i forskellige faser. Det er i den forbindelse vigtigt at understrege, at skitserne ikke er begrænset til opstartsfasen, men kan løbende anvendes i hele processen alt efter behov.
Dine første skitsetegninger skal ikke være detaljerede, men i højere grad bestå af former, streger og pile, der alt skal sammen skal være med til at demonstrere den overordnede idé bag logoet. Alle detaljerne kommer først senere i designfasen, når du sidder med logoet i computeren
Fordelen ved at visualisere dine idéer, igennem blyant og papir, er at du hurtigt og nemt kan få dine første tanker ud på papiret i en grov skitse. Idéen med de indledende skitser er, at du først og fremmest illustrerer et overordnet koncept , som kan danne udgangspunkt for videreudvikling.
Skitsen er nemlig et rigtig godt kommunikationsværktøj, både til at kunne formidle de første tanker og samtidig til at få konstruktiv feedback fra andre med. På den måde er skitsen et effektivt styringsredskab til at kunne styre logodesignet i den rigtige retning.
Selvom vi lever i en digital verden med et hav af avancerede tegneprogrammer på markedet, er den gammeldags metode med en spidset blyant og et blankt stykke papir, stadig et effektivt visuelt værktøj. Det kan virke underligt at sidde med pen og papir, når man samtidig har adgang til avancerede softwareprogrammer med uanede muligheder, men skitserne vil stadig i sidste ende gøre designprocessen langt nemmere.
Det vil nemlig spare dig for en masse tid, når du langt om længe sidder foran computeren med dine skitsetegninger ved siden af. I tegneprogrammet kan du så, med udgangspunkt i dine skitser, dykke nærmere ned i detaljerne og også begynde at tænke i farver og fokusere yderligere på logoets udformning.
Hvis du derimod starter med at udvikle dit logo på computeren, kan det i stedet fastlåse din kreativitet, hvorimod du med en grov skitse, i stedet har mulighed for at åbne og frigøre designprocessen.
Skitserne skal ikke nødvendigvis være flotte eller fuldendte, og du behøver heller ikke at være den store Picasso for at kunne lave en god skitsetegning. Formålet med skitserne er nemlig ikke, at de skal være æstetisk pæne, men bør i højere grad ses som en hurtig prototype og visualiseringsværktøj, hvor du hurtigt kan afprøve og udvikle dine idéer.
Fordelen ved skitsen er, at du får overblik over dit logodesign, og det er altid nemt at lave om igen. Skitserne er samtidig logodesignerens kreative frirum, hvor udgangspunktet for det færdige logo bliver skabt. De første skitsetegninger er afgørende for logoets udviklingsproces, og sikrer den bedste proces og et vellykket resultat.
Start derfor altid med pen og et blankt stykke papir, før du kaster dig over computeren!