Har du nogensinde lagt mærke til, at langt de fleste logoer i verden har blå, som den dominerende farve? Et kig på din smartphones apps eller en hurtig Google søgning, viser også en tydelig overvægt af blå logoer. Se f.eks. bare på Facebook, Samsung, Skype, Volkswagen og Oreo for at nævne bare nogle af en lang række kendte blå brands.
Det er selvfølgelig ikke helt tilfældigt, at langt hovedparten af virksomhederne har anvendt blå, som den primære logofarve. Men hvad er egentlig forklaringen bag dette? Læs med her og få svar på det spørgsmål, og bliv ligeledes meget klogere på den rolige blå farve og psykologien bag den.
Der er en helt særlig grund til, at alverdens logodesigner ofte benytter den blå farve, som grundfarve i deres logodesigns. En større amerikansk rundspørge viser, at hele 42 % af de adspurgte havde farven blå, som deres yndlingsfarve. Og det er ikke kun i USA de er vilde med blå. Undersøgelser foretaget i andre lande, herunder b.la. Tyskland og Brasilien, giver det samme resultat. Det viser sig faktisk at hele 40 % af verdens samlede befolkning har blå som favorit. På en 2. plads kommer i øvrigt lilla med beskedne 14 %.
Vi mennesker er vilde med blå! Og hvorfor så egentlig det?
Ifølge farvepsykologien er farven lig med stor troværdighed, ro og harmoni. Vi mennesker opfatter, rent mental, blå som en meget beroligende og afslappende kulør. Blå er med til at kommunikere troværdighed, og er en meget tillidsvækkende og loyal farve – vi stoler på den blå farve og derfor også det, der ligger bag.
Blå er den klart mest benyttede farve i logodesign. Farven er associeret med sikkerhed, seriøsitet og professionalisme. Det er derfor også især softwarevirksomheder og finansielle brands, der benytter den blå farve flittigt i deres logoer. Et godt eksempel på dette er Dell, IBM, Skype, samt VISA og American Express for blot at nævne et par stykker, indenfor disse brancher, der benytter blå i deres logoer.
Derudover ser man den også ofte anvendt, indenfor sundhedsvæsnet og luftfartsindustrien, da disse brancher i høj grad skal signalere, både sikkerhed, seriøsitet, troværdighed og professionalisme.
Hvis en virksomhed benytter den blå farve i deres logo, signalerer det, at man kan stole på dem. Blå står for det sikre valg, og er forbundet med en stor tryghed. Vi mennesker har, set fra et evolutionært synspunkt, et helt basalt behov for at føle os trygge. Her kan den blå farve være med til at føle os rolige og trygge, fordi vi naturligt forbinder blå med havet og himlen og dermed også fred og harmoni. Det er helt afgørende, at vi er trygge for vores måde at agere og opfatte ting på – især, når vi står i en mulig købssituation.
Den blå farve spiller altså en stor psykologisk rolle i forhold til, hvordan vi opfatter en virksomheds produkter og ydelser. Den kan derfor også i høj grad bruges aktivt i din virksomheds brand- og marketingsstrategi til at påvirke kunders adfærd og oplevelse. Benytter du den blå farve i dit logo, signalerer du troværdighed og loyalitet og dermed er der også større sandsynlighed for, at dine potentielle kunder har lyst til at handle hos dig og smide penge i butikken.
Farveteori er et vigtigt område at kende til, når du skal designe logoer. Dit virksomheds identitet og værdier kan visuelt oversættes til farver, som kan være med til at definere din virksomhed og brand. Det rette farvevalg og en sikker forståelse af farvernes psykologiske påvirkninger, kan være helt afgørende for om din virksomhed er i stand til at kunne tiltrække de rigtige kunder.
Overvej i høj grad at integrere de blå nuancer, som et sikkert valg, i dit kommende logo. Husk dog altid på ikke bare at bruge den blå farve blindt og uhensigtsmæssigt i dit logo, men vurder i stedet, om den kan være passende til virksomheden, og det du gerne vil signalere. Et overforbrug af blå kan nemlig ligeledes opfattes meget koldt og kynisk, så brug den med omtanke og sund fornuft.