Et stærkt logo og et solidt brand er en vigtig del af din virksomheds samlede kommunikation. Din visuelle identitet er afgørende, når du skal formidle den gode historie om din virksomhed til omverdenen. Her er logoet helt centralt, når du skal visualisere, hvad lige præcis DIN virksomhed står for.
Det er her vigtigt at der er sammenhæng og synergi, imellem din virksomheds værdier og budskaber, og hvad dit logo visuelt formidler og udtrykker. Læs med her og bliv klogere på vigtigheden af virksomhedens visuelle identitet, og hvordan logoet spiller en afgørende rolle i den sammenhæng.
Din virksomheds visuelle identitet er kort sagt alle visuelle elementer og virkemidler, der har tilknytning til din virksomhed og som skal repræsentere dit brand. Det kan f.eks. være logo, hjemmesidedesign, udformning af grafiske tryksager og reklame m.fl. Denne disciplin er helt afgørende for din virksomheds evne til at kunne tiltrække de rigtige kunder. Som en del af din visuelle identitet spiller logoet en klar hovedrolle, når det handler om at kommunikere virksomhedens samlede værdier rent visuelt.
Logoet er et grundlæggende grafisk element i din markedsføring og er hele virksomhedens visuelle talerør til dine kommende kunder. Opfat i denne forbindelse din virksomheds logo som en datingprofil, hvor dine potentielle kunder bedømmer din virksomhed udelukkende baseret på logoets udseende. Inden for få sekunder har dine kunder allerede afkodet dit logo og har en klar fornemmelse og opfattelse af virksomhedens værdier. Det betyder også, at de lynhurtigt har truffet en beslutning ift. om de har lyst til at handle hos jer eller ej. Derfor er det ikke blot vigtigt, at du hurtigt fanger din potentielle kunders opmærksomhed, men at det også sker på den rigtige baggrund.
Når det kommer til visuel identitet og branding findes der ikke noget entydigt facit, som du kan sætte to fede streger under. Et brand er nemlig ikke selve det produkt eller den ydelse, som du kan tilbyde dine kunder, men den følelse og mavefornemmelse modtageren efterlades med. Det er nemlig i maven og i hjertet, at det værdifulde brand opstår.
Du kan ikke kontrollere dit brand eller din målgruppes opfattelse af dette – men du har i høj grad mulighed for at påvirke opfattelsen. Visuel branding handler groft sagt udelukkende om at påvirke din målgruppes opfattelse i en ønsket retning via. de rigtige visuelle virkemidler. Hvis du vil have succes med din visuelle identitet og brandingen af denne, skal din virksomhed derfor være i stand til at påvirke modtageren. Du skal vække de rigtige følelser frem hos målgruppen, så de bliver overbevist om, at din virksomhed er det rigtige sted at handle – og helst også det eneste sted, som de har lyst til at lægge deres penge hos.
Dette kræver et gennemarbejdet og gennemtænkt arbejde med visuel identitet med logoet, som det bærende og mest synlige element. Du kan hjælpe dit brand og visuelle identitet rigtig godt på vej ved at udforme et stærkt og slagkraftigt logo med et unikt visuelt udtryk til din virksomhed. Logoet skal være indbegrebet af alt, hvad din virksomhed brænder og står for – simpelthen essensen af hele historien om din forretning. Kunsten er at kunne formidle kernen af din virksomheds profil, både enkelt, klart og tydeligt igennem et logo.
Kampen om din målgruppes opmærksomhed er sværere at vinde end nogensinde før, og der er benhård konkurrence på markedet om kundernes sparsomme tid. Men ved hjælp af dygtighed, hårdt arbejde og en smule held, har du muligheden for at slå igennem og hente store gevinster på både den korte og lange bane.
Din visuelle identitet kan skabe store positive ændringer for dig og din virksomhed. Din visuelle kommunikation kommer til at fremstå helt stringent og strømlinet igennem et stærkt logo. Samtidig kommer dine værdier, visioner og budskaber til at stå knivskarpt og utvetydigt over for alle dine potentielle kunder. En stærk visuel identitet, med logoet i fokus, både tiltrækker og fastholder dine kommende kunder og kan sikre dig en større kundegruppe.
Opbygningen af en stærk og solid visuel identitet er derfor et vigtigt element i din markedsføringsstrategi, som du bestemt ikke må overse betydningen af.