Logoets farver? Det kan vel ikke betyde det helt store, tænker du måske. Men jo det kan du tro, at det gør!
Det er bestemt ikke ligegyldigt, hvilke farver du bruger i dit logodesign. Farvevalget har stor betydning for opfattelsen af din virksomhed og den samlede brandidentitet. Vi afkoder farver intuitivt og langt hurtigere og mere umiddelbart end f.eks. tal og ord. Derfor kan vigtigheden af de rette farvevalg til dit logo ikke understreges nok. Det menneskelige øje lægger øjeblikkeligt mærke til farver, og det kræver ikke nogen særlige evner eller forudsætninger, da vi alle opfatter farver, og visuel kommunikation generelt, i vores underbevidsthed.
Når du skal vælge farver til dit logo, er det vigtigt at have din samlede visuelle identitet med i beslutningen og derfor ikke kun selve logoet, men herunder også hjemmesiden og andet visuel branding. Der skal i høj grad være sammenhæng imellem farvevalg, logoet og virksomhedens identitet, og herunder vil du kunne læse mere om nogle af de mange farver og deres forskellige betydninger for dit samlede logo.
Den røde farver er en meget stærk og energisk farve, hvis styrke og intensitet kan benyttes i mange forskellige sammenhænge. Samtidig er rød med til at øge appetitten, og derfor bruger flere restaurantkæder og madleverandører ofte rød i deres logo. Rød signalerer passion og lidenskab og er et godt valg, hvis du vil tiltrække opmærksomhed.
I stærk kontrast til den røde har vi den blå farve, som er en af de mest anvendte logofarver, og står for tillid og sikkerhed. Derudover virker den meget beroligende og afslappende på os mennesker. Både himlen og havet bærer den blå farve, og derfor er denne farve, modsat den kraftfulde røde, med til at signalere ro og er meget tillidsvækkende. Blå er derfor farven, som du skal vælge, hvis du vil kommunikere troværdighed og vil vise, at din virksomhed er til at stole på.
Gul associeres ofte med solen og derigennem glæde, optimisme og er generelt en farve, der associeres med positive følelser. Den gule farve er heftig og iøjnefaldende og skal derfor også benyttes med omhu og forsigtighed, da denne skrappe og stimulerende farve også kan forbindes negativt med advarsel og andre faresignaler.
Den grønne farve er oftest forbundet med det naturlige og benyttes tit af virksomheder indenfor sundhed og økologi, som ønsker at signalere vækst og miljøvenlighed. Der er en række positive associationer forbundet med den fredfyldte grønne farve, der ligeledes er med til at udstråle harmoni og balance.
Farver er med til at skabe følelser og stemninger og er helt essentielt i forhold til, hvordan dine kunder vil opfatte din virksomheds værdier, produkter og ydelser. Derfor er det afgørende at farvevalget i logoet matcher med det, som virksomheden skal kommunikere og udstråle. De forskellige farver har hver især forskellige betydninger, associationer og særlige udtryk, og derfor kan du med den rette farvepalet til dit logo være med til at fremhæve din virksomhedens værdier og identitet og dermed i højere grad kunne tiltrække din målgruppe.
Farverne er et stærkt og vigtigt visuelt værktøj, samt et vigtigt element i din overordnede markedsføringsstrategi, når det kommer til at skabe følelser og ramme din målgruppe med dit logo. Hvis du vil signalere essensen af din virksomheds budskab og værdier, kan det derfor godt betale sig at bruge lidt ekstra tid og energi på at træffe den rigtige beslutning ift., hvilke farver og nuancer, der skal pryde dit logo, og hvad din virksomhed derigennem vil signalere.
Farvelære er en hel videnskab for sig selv, og der findes en hel del teori omkring farver og det psykologiske aspekt bag, som du kan udforske nærmere og derigennem blive klogere på dette farverige univers. Valg af farver er altafgørende for dit logo og mindst lige så vigtigt som resten af dit logos design og udformning. Det er derfor værdifuldt at have hele farvepaletten med i tankerne næste gang, du skal have designet et firmalogo, som dine kunder ville kunne huske.