Gestaltteorien er en psykologisk teori, indenfor perceptionspsykologien, der dækker over grundlæggende principper omkring, hvordan vi mennesker ser og visuelt opfatter forskellige ting. Teorien fremsætter et sæt af principper eller love, der beskriver, hvordan vores hjerner ser sammenhænge og forsøger at skabe mening ved at organisere ting i grupper.
For at kunne designe et logo er det derfor afgørende at have forståelse for, hvordan menneskehjernen opfatter visuelle inputs og informationer. Hvis du vil mestre logodesignet, skal du derfor have styr på gestaltteoriens love og kunne anvende dem hensigtsmæssig i praksis. Læs med her og bliv klogere på gestaltteorien og, hvordan du kan arbejde med gestaltlovene i logodesignet.
Vi mennesker opfatter grundlæggende ting i samlede enheder. I stedet for at se verden i enkelte dele, opfatter vi i højere grad omverden i samlede helheder. Ordet gestalt er tysk og betyder netop helhed. Mennesket oplever verden i mønstre, sammenhænge og helheder for at få den til at give mening inde i vores hoveder.
Gestaltlovene, omkring menneskets perception, blev allerede opstillet af en række tyske psykologer helt tilbage i starten af 1900-tallet. Lovene var baseret på en række videnskabelige forsøg, men opnåede først bred anerkendelse og udbredelse i midten af 1950´erne.
Gestaltpsykologien bygger på tanken om, at vi mennesker organiserer verden i meningsfulde enheder - de såkaldte gestalter. Hjernen er designet til at skabe mening, igennem bearbejdning af information i grupper. Gestaltprincipperne er ikke kun begrænset til at beskrive perceptionen af visuel kommunikation, men kan benyttes til at beskrive menneskets opfattelse af alle fænomener i verden.
Gestaltteorien er et omfangsrigt og vidtrækkende område og nedenstående gennemgang af gestaltlovene er derfor også langt fra udtømmende. Du er derfor meget velkommen til at læse meget mere på nettet om gestaltpsykologien og dens betydning. Her bugner det med yderligere informationer og spændende læsning om emnet.
Herunder en kort gennemgang og beskrivelse af de 5 forskellige gestaltlove:
De 5 ovenstående gestaltlove er en central del af logodesignerens daglige arbejde. Stadig den dag i dag er gestaltlovene nemlig højaktuelle og danner grundsten for en lang række designprincipper. Faktisk kan man sige, at gestaltteorien er mere relevant, for enhver logodesigner, end nogensinde før, da kunderne er langt mere utålmodige i dag og mængden og hastigheden af den digitale og visuelle information, er langt større end tidligere.
Derfor er der i høj grad behov for brugen af gestaltteoriens love i logodesignet. Disse kan være medvirkende til at skabe større visuel sammenhæng og overblik for modtageren. Brug derfor gestaltlovene til at opbygge logoet og på den måde organisere logoets visuelle informationer hensigtsmæssigt, så de er let forståelige for modtageren. Du bør i høj grad indtænke gestaltlovene i arbejdet med b.la. følgende af logoets designelementer:
- Komposition
- Farvevalg
- Former og linjer
- Tekst, herunder font og fontstørrelse
- Symmetri og balance
- Størrelsesforhold
- Mønstre og gentagelser
- Visuelt hierarki
Det menneskelige øje søger konstant efter sammenhænge, og derfor kræver det, at logodesigneren har stor indsigt i og viden omkring, hvordan den menneskelige hjerne, både opfatter og fortolker visuelt indhold. Ved at udnytte gestaltpsykologiens principper effektivt i dit logodesign sikrer du også at kunne formidle logoets ønskede budskab klart og tydeligt. Det er derfor vigtigt, at du opbygger dit logo ud fra menneskets visuelle perception, og derigennem designer til din modtageres visuelle forståelse.
Kort sagt er gestaltlovene fundamentet, for et iøjnefaldende logo, og vil i større grad bidrage positivt til modtagerens samlede oplevelse af dit logo.