Dit logo er vigtigt for din virksomhed. Hvorfor? Fordi det både afspejler din virksomhed og fortæller en historie om den. Overvej derfor følgende 7 tips, inden du bestiller dit logo hos en logodesigner.

  1. Når du skal designe et logo, skal du overveje, om dit design er generisk eller unikt. Er det sandsynligt, at andre vil producere noget lignende? Husk at din første idé typisk er den mest generiske (det er også alle andres første idé). Prøv at fylde en notesbogsside eller to med nogle grove skitser, før du vælger hvilke ideer, der skal forfølges yderligere.
  2. Der er næsten intet, der kan give dit logo et unikt look, som brugerdefinerede bogstaver. Et logo lavet af brugerdefinerede bogstaver er for eksempel Coca Colas, men det kræver en del af din logodesigner at efterligne håndskrevet tekst.
  3. ”Keep it simple” er en god huskeregel, når der skal laves et unikt logo. Apple og Nike har begge nogle enkle, men kraftfulde logoer, der er blevet ikoniske.
  4. Et unikt logo skal fortælle en historie. Du skal ikke kun se et logo, som en illustration eller som en tekst, men som en dybere mening, der afspejler din virksomhed. Ideelt set har et godt logo to historier at fortælle: Den ene er den indlysende, og den anden er den skjulte. Hvis man kigger på Nikes logo, så er den indlysende historie, at det er Nikes logo. Den skjulte er, at ”mærket” indikerer en flydende bevægelse og hastig.
  5. Farver påvirker følelser. Derfor skal farverne i dit logo vælges ud fra din virksomheds målgruppe. Du skal altså kigge på alder, køn og kulturelle baggrund for din målgruppe, og parre det med din kunstneriske kreativitet.
  6. Ligesom inden for al anden slags design, så er der også forskellige trends, der er oppe i tiden for logo design. Hvis dit logo skal være unikt, så lad være med at falde for tidens trends inden for logodesigns.
  7. Balance er vigtig i logodesign, fordi vores sind naturligt opfatter et afbalanceret design som værende tiltalende. Hold derfor “vægten” af grafikken, farverne og størrelsen lige på hver side.